v0102.jpg
kb_logo.png, 1 kB
Publikdragande Utskrift E-post
Skrivet av Kart-Bosse   
2011-03-24

 

Jag läser på nätet och i tidningar att svensk idrott tappar publik.
Gäller det orienteringen också ...?


Jag vet ett ishockeylag som spelade i den lägsta divisionen. Då de var bland de sämsta lagen där, hade de ingen publik men de ville i alla fall ha några åskådare på sina hemmamatcher. Så de funderade mycket på hur de skulle bli mera publikdragande.

Lösningen de kom på, syntes på deras nästa matchaffisch som de satte upp. På den stod det i tilläggstext: "Kaffe och varmkorv endast 5 kronor".

Det var billigt – men det hjälpte inte. Ingen kom och tittade.

Laget gav sig inte utan på nästa matchaffisch stod det: "Kaffe och varmkorv gratis till publiken".

Ingen kom.

Och de funderade mycket.

Det var ingen i laget som kom på att det är inte för kaffe och varmkorv man går på ishockey ...


Orienteringen har samma problem som ishockeylaget med att attrahera åskådare. Skillnaden är att orienteringen har inte råd med gratis kaffe och varmkorv till publiken (ifall att den skulle infinna sig) utan bjuder i stället på masstarter, mixstafetter, runners choice och jag vet inte allt av tävlingsavarter som dyker upp hela tiden. Hur många tror att orienteringen blir intressantare av detta jox?


Nä, då föredrar jag (nu pratar jag för mig själv) en storbildsskärm, långdistans, gps-tracking och 24 löpare i finalen, 5 minuters startmellanrum, rak bana utan arenavarvning, bra speakerteam.  Då är det aktion hela tiden.

Och så vill jag ha kaffe och varmkorv. Även om jag skall betala för det.

 

 
< Föregående   Nästa >



© 2019 Orientering på Idrefjäll
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.